Sosiaalista mediaa käyttävien valtavirta tuntee usein tarvetta levittää sanomaa menoistaan julkisesti ja nyt siihen on jälleen uusi keino, Google toi Latitude-palveluunsa ns. Check-in-tuen.

Check-in, joka tarkoittaa käytännössä esim. ravintolaan kirjautumista mobiililaitteella sekä yleensä myös ko. tiedon jakamisen yleisimmissä sosiaalisissa medioissa. Tarjolla on myös automaattinen kirjautuminen suosikeissa oleviin kohteisiin, kun laite tunnistaa sijaintisi eli ei ole pelkoa, että palvelu kirjautuu automaattisesti aivan minne tahansa. Palvelu myös kirjautuu ulos kyseisestä kohteesta automaattisesti, kun poistut vaikutusalueelta. Latituden etuna on tarvittaessa reaaliaikainen sijaintitieto, jolloin näet suoraan ohjelmasta onko ravintolan läheisyydessä ystäviäsi tai ovatko he matkalla sinne. Palvelun aktiivikäyttäjät saavat aluksi ainakin arvonimiä Vakioasiakas, VIP ja Guru. Muita etuja julkistetaan varmasti lähitulevaisuudessa.

Tunnetuin kilpailija Googlen palvelulle tällä saralla on Foursquare, joka on laajentanut palveluunsa mukaan jos jonkinlaista etukuponkia ja arvonimeä palkinnoksi kohteisiin kirjautumisesta.  Lätäkön toisella puolella palveluun on tartuttu varsin hyvin  ja allekirjoittaneenkin Facebook-kavereissa on useita aktiivikäyttäjiä. Google ilmoittaa Latituden käyttäjämääräksi 10 miljoonaa, Foursquare 6 miljoonaa.

Nähtäväksi jää millaisia etuja Google palvelussaan aikoo jakaa, piristystä Latitude joka tapauksessa kaipaisi. Moni on ruksannut sen jo samaan kategoriaan edesmenneen Google Wave-palvelun kanssa, jota nykyään ylläpitää Apache Software Foundation “Wave in a box”-nimen alla.

Latituden tuorein versio tulee Google Mapsin 5.1-päivityksen mukana ja on saatavissa Android Marketista.

Lähde: http://googleblog.blogspot.com/2011/02/check-in-with-google-latitude.html