Copilot Live -navigointisovelluksesta julkaistiin alkukesästä premium-versio. Uusitun hinnan lisäksi sovellus on saanut täydellisen kasvojenkohotuksen, sekä joitakin uusia ominaisuuksia. Copilot Live Premium on muuten perusteiltaan sama sovellus, mutta käytettävyys on astunut suoraan vuoteen 2011. Tässä artikkelissa esitellään uusittu käyttöliittymä, sekä keskeiset muutokset edelliseen Copilot Live Standard -versioon nähden.

Copilot Live Standardin arvostelussa arvostelin sovelluksen epäloogista ja epäandroidmaista käyttöliittymää. Premiumissa ongelmaa ei enää ole, sillä UI-tiimiä on ilmeisesti piiskattu sen verran, että käyttöliittymä on jopa mallikelpoinen. Uudistus on sekä visuaalisuuden että käytettävyyden kannalta hyvin hyvin miellyttävä.

Ensimmäisenä käyttäjä näkee aloitusnäytön, josta voidaan jatkaa edellisen reitin ajamista tai valita uuden kohteen. Aloitusnäytön voi toki jättää näyttämättäkin. Asetusnäyttö on premiumissa jaettu Android-tyylisiin välilehtiin ja yksittäinen valikkonäyttö on skrollattavissa hipaisemalla. Välilehdet on organisoitu loogisesti tärkeimmästä vähiten tärkeään ja itse asetusten sisältökin on hieman loogisempi kuin aikaisemmin. Näppäinnavigointi toimii nyt loogisemmin, mutta Haku-painikkeelle ei ole vieläkään keksitty käyttöä.

Lokalisointi on vieläkin osittain puutteellinen. Jotkin vihjetekstit ovat kokonaan englannin kielellä ja lokalisointiasetukset pitää vieläkin valita erikseen matkan mittayksiköille sekä säänäytöllä lämpötilalle. Karttojen haku toimii nyt nätimmin ja kartta-aineistoa voi ladata maa tai maa-alue kerrallaan.

Uusina ominaisuuksina ovat integrointi Facebookiin ja Twitteriin, Wikipedian ja Bing-hakukoneen integrointi POI-kohteisiin. Myös Facebookin Places-toiminto toimii. Reitinhaku on virtaviivaistunut ja sisältää joitakin näppäriä ominaisuuksia, kuten kolmen eri reittivaihtoehdon vertailun. Sosiaalisen median integrointi ja hakukoneet kuuluvat Personal Connect -ominaisuuspakettiin, joka on maksuton. Maksullisia paketteja ovat Active Traffic, joka sisältää vuoden kartta-aineiston päivitykset, sekä suunnilleen samat rojut kuin Personal Connect. Polttoainehinnat -kalikka näyttää lähistöltä halvimmat polttoaineen hinnat, mutta se toimii vain joissakin Keski-Euroopan maissa. Lisäksi erikseen näyttäisi saavan myös koko Kanadan kartan Eurooppa-versioonkin.

Sovelluksessa voi myös konfiguroida näytön koon vastaamaan todellisuutta – hieman oudolla tavalla. Näytölle asetetaan rinkulan sisälle pennyn (US?) kolikko, jonka kokoiseksi rinkula asetetaan. Kiva idea, mutta epäkäytännöllinen mikäli taskuissa on vain eurosenttejä.

Tällä kertaa asetusten ja infon seasta löytyy myös suoraan linkit sovelluksen käyttöohjeeseen, ukk:iin ja sovelluksen foorumeille. Huonompi puoli ehkä on, että ohjeet avataan suoraan sovelluksessa. Saattaisi olla helpompaa vaihtaa selaimesta sovellukseen ja takaisin. Joka tapauksessa, ohjeet ovat sovelluksen sivuilta vapaasti luettavissa.

Copilot Live Premium Nordics maksaa Android Marketissa 28,37 euroa ja Europe 58,76 e. Hinnat eivät sisällä karttapäivityksiä, mutta kympin vuosimaksulla saa Active Traffic -palvelun, joka sisältää karttapäivitykset. Vitosella löytää halvimmat polttoaineet ja toisella vitosella Kanadan kartat. Huono puoli on, että kartta-aineisto tuntuu jo valmiiksi olevan -ainakin Suomen osalta – pari vuotta vanhaa.

Kartta, kiinnostavat kohteet ja navigointi

Kartta on kokenut vain marginaalisen uudistuksen, mutta se oli jo edellisessäkin versiossa varsin toimiva. Kartan painikkeet ja toimintonäppäimet ovat muuttunet läpikuultaviksi, mikä on mainiota, sillä näin ne ovat vähemmän häiritseviä kohteita näkökentässä. Valitut POI-kohteet saa pikavalintoina omalle näppäinrivilleen, josta ne saa päälle ja pois. Nipistys-zoom ei edelleenkään toimi 3D-näytöllä.

Info-palkki on muuttunut kojelaudan näköiseksi, mikä on nyt ainakin jonkinlainen parannus edelliseen riemunkirjavaan näyttöön
nähden – vaikka se olikin selkeämpi. Ainoa ongelma on näytön kirjainten pieni kontrastiero, sillä turkoosin värinen teksti ei erotu kovin hyvin tummaa taustaa vasten valossa. Uudessa versiossa sekä vasemman että oikean infoalueen sisällön voi valita erikseen. Muuten kartta toimii kuten ennenkin. Kartta on selkeä, mutta POI-kohteet edelleenkin hyydyttävät vieritystä. Ehkä silmämääräisesti kuitenkin vähemmän. Nykiminen ei kuitenkaan edelleenkään merkittävästi haittaa käyttöä.

Reitin haku

Reitin haku on muuttunut jossain määrin suoraviivaisemmaksi. Kaupungin ja osoitteen valinta on edelleen kömpelön kolmiosainen, mutta itse reitin valinta toimii paljon paremmin. Kun määränpää ja pysähdykset on syötetty Copilot näyttää maksimissaan kolme eri reittivaihtoehtoa matkoineen ja oletettuine ajoaikoineen. Jos käyttäjä luulee navigoivansa paremmin kuin kone, reittiä pystyy helposti muuttamaan raahaamalla jonkin reitillä olevan kohdelipun sopivampaan kohtaan. Se onkin hyvin näppärää.

Navigointi

Navigointi toimii kuten ennenkin. Karttanäytön voi valita näyttämään joko karttaa tai seuraavan käännöksen. Testatessa kuitenkin ilmeni pari bugia. Ensimmäisellä navigointikerralla ensimmäisen käännöksen ilmoitus tuli kolme kertaa peräkkäin. Toisen kerran lopuksi sovellus taas jumittui täysin ja piti käyttää erillistä sovellusta ohjelman tappamiseksi.
Varsinainen navigointi kuitenkin toimii hyvin. Navigoinnin lopuksi näytetään dialogi, josta voi tallentaa autopaikan sijainnin. Suomen kokoisilla parkkipaikoilla se ehkä ei ole hirveän tarpeellinen, mutta värkki kuitenkin toimi mainiosti. Valitettavasti sovellus kuitenkin jätti itsensä kävelytilaan auton löytymisen jälkeenkin, mikä on pieni käytettävyyshaitta. Copilot osasi tällä erää vaimentaa musiikin koko ohjelitanian ajaksi, eikä siinä esiintynyt mitään turhaa nykimistä, kuten aiemmin.
Erityisen mukava ominaisuus on käännösten selkeä näyttö kartalla. Suomessa tällä ei varmaankaan ole suurta merkitystä, mutta isoimmissa rirsteyksissä on varmasti helpottavaa nähdä miten osapuilleen risteystä kuuluisi kiertää. Copilot tarjoaa myös kadun nimien lukemisen englanniksi marketista saatavan sovelluksen avulla, mutta luonnollisesti siitä ei ole hirveästi apua suomenkielisille. 

Yhteenveto

Copilot Live Premiumin kasvojenkohotus on todellakin tervetullut ja siirtää sovelluksen käyttökokemuksen aivan uudelle tasolle. Lähestulkoon kaikki Live Standard -version hölmöilyt on korjattu ja nyt ominaisuusrikkaan sovelluksen ominaisuuksia todellakin voi käyttää. Erityisesti reitin suunnittelu on parantunut melkoisesti, eikä asetuksia kahlatessa enää olo tunnu eksyneeltä. Navigointinäkymän uudistukset eivät ehkä ole niin ihmeellisiä, mutta yksinkertaistettu visuaalinen ilme on kuitenkin parannus sekin. Koska hintaerokin on vain marginaalinen, en koskisi Live!-versioon enää vapaaehtoisesti. Sovellus tuntuu vieläkin hieman kankeahkolta joissakin tapauksissa, mutta tottumisen myötä varmaan sekin helpottaa. Copilot Live Premium on selvästi yksi parhaimpia Androidille – ja miksei muillekin – saatavista navigointisovelluksista.

Hyvät puolet

  • Androidmaisesti toimiva käyttöliittymä
  • Reitin suunnittelu on helpottunut
  • + CoPilot Livestä parannetut ja lisätyt ominaisuudet

Huonot puolet

  • Kartta hidastelee edelleen
  • Suomennos on osittain edelleen kesken
  • Ei vieläkään ilmaisia karttapäivityksiä

Arvosana

  • Ulkoasu: 4,5
  • Käytettävyys: 4
  • Ominaisuudet: 4,5
  • Hinta-laatusuhde: 4
  • Yhteensä: 4+