JellyBalls+ on Kiwano Software:n tekemä peli, jonka kaikissa pelimuodoissa on tarkoitus räjäyttää ruutua naputtamalla erivärisiä palloja. Vierekkäin olevat samanväriset pallot räjähtävät yhtä koskettamalla ja monessa pelimuodossa valtavien pallorykelmien räjäyttäminen kerralla on isossa osassa suurten pistemäärien ja nopeamman ajan saavuttamiseksi.
Valitusta pelimuodosta riippuen peruspallojen lisäksi alueelle saattaa tulla esimerkiksi erivärisinä lisää aikaa antavia palloja ja jokaiseen väriin sopivia jokeripalloja. Muista vastaavista peleistä poikkeavana ominaisuutena pelialueen painovoimaa voi vaihtaa kääntämällä puhelinta neljään suuntaan. Pelimuodosta riippuen pelialueelle tulevat uudet pallot putoavat aina painovoiman mukaan ylhäältä. Pelissä on seitsemän eri pelimuotoa, jotka on jaettu Arcade- ja Logical-tyyleihin.
Arcade-pelimuodot
Arcade-pelimuodot keskittyvät nopeuteen ja isojen pistemäärien keräämiseen. Continuous-pelimuodossa tarkoitus on puhkoa palloja ja saada tason vaatima pistemäärä ennen kuin kellosta loppuu aika. Pelialue on täynnä palloja ja uusia putoaa räjäytettyjen tilalle välittömästi. Tämä on Arcade-pelimuodoista kaikkein helpoin ja pääsin ruutua kaikilla sormilla satunnaisesti naputtamalla maailmanlaajuisen pistelistan 11. sijalle ilman suurempia vaikeuksia.
Shield-muodon idea on sama kuin Continuous-pelimuodossa lukuun ottamatta pelialuetta peittävää laattaa, joka siirtyy alaspäin jokaisen kolmen kerätyn tason jälkeen paljastaen lisää pelialuetta. Laatta vaikeuttaa hiukan pelin alkua, mutta muuttuu nopeasti edellisen pelimuodon kaltaiseksi rämpytykseksi.
Ceiling-pelimuodossa pelialue alkaa puoliksi tyhjänä ja alueelle alkaa putoilla pelialueen yläreunasta uusia pallorivejä kerättyjen tasojen mukaan kiihtyvällä tahdilla. Kasvavan pallokasan osuessa alueen kattoon peli päättyy, ellei pelaaja saa räjäytettyä palloja tarpeeksi nopeasti pois tieltä. Ceiling on Arcade-muotoista haastavin ja kiinnostavin.
Logical-pelimuodot
Logical-pelimuodot keskittyvät rauhallisempaan ongelmanratkaisuun ja miettimistä vaativaan pelaamiseen. Get them all! -pelimuodossa on tarkoitus puhkaista kaikki pallot niin, ettei yhtään jää yli mustia palloja lukuun ottamatta. Pelimuotoon käsin tehtyjä kenttiä on 12 kappaletta.
Labyrinth-muodon päämääränä on räjäyttää muutama labyrintissä oleva pallo siirtelemällä niitä vierekkäin pelialueen painovoimaa kääntelemällä. Erikoisuutena muodossa ovat paikalleen juuttuneet värilliset pallot ja muiden pallojen tavalla liikkuvat mustat ja hopeiset pallot. Hopeiset pallot voi räjäyttää yksitellen, mutta mustia ei voi räjäyttää lainkaan. Pelimuotoa varten tehtyjä kenttiä on kymmenen kappaletta.
Classic-pelimuodossa yritetään puhkaista palloja ja saavuttaa kentän rajan ylittävä pistemäärä. Tätä muotoa varten pelissä on kenttiä kymmenen kappaletta. Generated Classic -muoto vastaa tavallista Classic-pelimuotoa, mutta uusi pelikenttä luodaan satunnaisesti joka pelikerralle tarjoten pelattavaa pitkäksi aikaa. Tämä varsin tervetullutta, sillä Logical-puolen muissa pelimuodoissa ei valitettavasti ole kovin paljoa pelattavaa muutamaa päivää pidemmälle kenttien pienen määrän takia.
Ulkoasu
Pelin ulkoasu on mukavan yksinkertainen. Suurimman osan ajasta pelaaja tuijottaa erivärisiä palloja, joiden värit ja kuviointi ovat selkeää, mutta ei kuitenkaan liian yksinkertaista. Pelialueen ja valikkojen taustalla pyörii yksinkertainen kupla-animaatio, joka on pelkkää vaihtuvaa väriä parempi ratkaisu.
Pelissä olevien ääniefektien äänenvoimakkuus on reippaasti musiikkia hiljaisemmalla ja hukkuu siksi sen alle käytännössä kokonaan. Vähäisiä ääniä pääsee kuitenkin kyllä kuuntelemaan, sillä pelin ainoan lyhyen ja jatkuvasti toistuvan musiikkikappaleen kääntää mielellään pian pois päältä.
Peli on mainosrahoitteinen ja näyttää valikoissa tavallisen Google Ads -palkin valikoiden alareunassa. Itse pelin aikana varsinaisia mainoksia ei näy, vaikka pelin alkaessa mainospalkki saattaa vielä hetken näkyä pelialueen alareunassa ennen piiloon menemistä.
Muut ominaisuudet
JellyBalls+ tukee jonkin verran XBox Liveä tai Steamia muistuttavaa OpenFeint-palvelua. Peli käyttää sitä hyödyksi pitäen tallessa pelaajien saavutukset ja huippupistelistat, mutta sen käyttö ei kuitenkaan ole pakollista. Palvelun kautta pisteitä voi vertailla kaverien kanssa.
Kummallisena ominaisuutena pelin valikoissa ei voi peruuttaa Androidin fyysisellä peruuta-napilla, vaan peruuttaminen tapahtuu näytöltä painettavalla napilla. Androidin peruuta-napin painaminen valikoissa näyttää pelistä poistumisen hyväksymisikkunan.
Arvosana: 3/5
Lyhyesti: JellyBalls+ on varsin mukava versio klassisesta pallojen räjäyttelystä vaikka muutamien pelimuotojen helppous ja käsin tehtyjen kenttien vähyys heikentävätkin kokemusta.
Lue kommentit (2)
Asensin puhelimeen, pelasin ennen kuin aloin nukkumaan. Akkua oli jäljellä 32% kun lopetin, aamulla oli akku 0%, virrat pois ja nukuin pommiin - poistin pelin puhelimesta.
Galaxy S
Tarkistitko akkumittarista mikä akkua vei?