Kun luet tätä artikkelia, todennäköisesti ihmettelet, että miksi ihmiseessä sivuillamme on Ford Fiesta ST. Ei, emme ole aloittaneet autojen arvostelua, vaan otimme testiin Fordin Sync-järjestelmän, joka mahdollistaa puhelimen ominaisuuksien käyttämisen autoon integroidun äänentoistojärjestelmän kautta.
Testiä varten saimme käyttöön Ford Fiesta ST:n, joka oli varustettu Fordin ja Sonyn yhteistyössä kehitetyllä Sync-yhteensopivalla Sony-äänentoistojärjestelmällä. Itse järjestelmä on integroitu keskikonsoliin ja tämän yläpuolella on info-näyttö, jota käytetään Syncin lisäksi näyttämään auton muitakin toimintoja, kuten ilmastoinnin lämpötilaa.
Syncin valikoissa liikutaan äänentoistojärjestelmän äänenvoimakkuusrullan keskellä olevien nuolinäppämien avulla ja haluttu toiminto kuitataan keskellä olevan ”ok”-painikkeen avulla.
Toiminnosta riippuen Syncin näytöllä näytetään alareunassa neljä lisätomintoa, jotka valitaan hätävilkkupainikkeen molemmin puolin olevilla viivapainikkeilla.
Syncille löytyy tietenkin myös painikkeet ratista, jotka mahdollistavat kappaleen vaihdon ilman käsien irroittamista. Painikkeilla on mahdollista myös lopettaa puhelu. Kiinnostavin näistä painikkeista on kuitenkin keskellä oleva äänikomentopainike, johon palaamme hetken päästä.
Testasimme Synciä pääsääntöisesti käyttäen Samsung Galaxy S4:ää, sillä vaikka Synciä varten löytyy autosta myös USB-liitäntä, ei Android-laitteilla tämän kautta saatu toimaan edes kappaleiden selaamista sisäisestä muistista. USB-liitäntää kuitenkin on mahdollista käyttää USB-tikunkin avulla omien musiikkitiedostojen kuunteluun tai ladata puhelinta vain USB-virralla, joten tehokkaampi tavallinen autolaturi kannattaa silti olla autossa mukana.
Puhelimen parittaminen autoon onnistui yhtä helposti kuin mihin tahansa Bluetooth-laitteeseen, kuitenkin sillä erotuksella, että Sync lähettää parituksen yhteydessä kasan MAPI-kutsuja kontaktien ja viestien synkronointia varten. Näille kannattaa antaa oikeudet siten, että ”muista valinta” on valittuna, sillä muuten jokainen MAPI-kutsu pitää hyväksyä puhelimen päästä erikseen, mikä tekee Syncin järkevän käytön käytännössä mahdottomaksi.
Kun Sync on yhdistänyt itsensä, ovat puhelimessa olevat musiikkitiedostot selattavissa Syncin kautta, tai vaihtoehtoisesti biisit voi soittaa puhelimen soitinta käskyttämällä Syncin painikkeilla. Päädyimmekin soittamaan musiikkia puhelimen kautta Bluetoothin läpi suoratoistaen Spotifystä, joka toimi oivasti. Ainoa ongelma musiikin soittamisessa Bluetoothin kautta oli se, että Samsung Galaxy S4 suostunut tarjoamaan kappaleiden nimiä ei edes oman vakiosoittimensa kautta Syncille (Huom: Spotifyhän näitä ei tarjoa lainkaan).
Se missä Sync kuitenkin loistaa, on kontaktien synkronointi omaan sisäiseen muistiin. Tämä mahdollistaa mm. puhekomentojen käyttämisen puheluiden soittamiseen Syncin kanssa, vaikka itse puhelin ei sitä tukisikaan. Huomattavaa tosin ton, että Sync ei puhu ainakaan vielä tässä vaiheessa suomea, mutta siitä huolimatta suomeksi lausutut nimet tunnistuivat 9/10 kerrasta ongelmitta.
httpvh://youtu.be/yt1cA3Me1hk
Sync kuitenkin tarjoaa mahdollisuuden toistaa nimet Syncin lausumana. Tämä taas mahdollistaa Syncin varmasti ymmärtämään lausutun version oppimisen niiltä nimiltä, joita käytetään eniten.
httpvh://youtu.be/X1E66JL1DeE
Äänikomennot toimivat tietenkin myös musikkisoittimen käskyttämiseen. Ominaisuus oli tosin hieman turhahko, sillä puhekomentonapin ympärillä ovat kuitenkin fyysiset näppäimet kappaleiden vaihtamiseen ja muihin toimintoihin. (Pahoittelut ruvelle menneestä äänestä videossa)
Kuten aikaisemmin mainitsin, niin Sync hakee myös tekstiviestit MAPI-kutsuin. Ominaisuus onkin periaatteessa ihan näppärä, sillä saapunut tekstiviesti näytetään Syncin ruudulla.
Viestiin on mahdollista myös vastata purkitetuin vastauksin, joihin lisätään loppuun teksti ”Sent from my Ford”. Emme valitettavasti löytäneet paikkaa, josta tuon allekirjoituksen voisi saada pois päältä.
httpvh://youtu.be/vzrrIRjryKA
Tekstiviestiominaisuuden kanssa oli kuitenkin kaksi ongelmaa, joista toinen ikävämpi; Ensimmäinen oli se, että viestit luetaan ääneen Syncin toimesta, joten varsinkin suomenkieliset tekstiviestit kuulostivat lähinnä joltain mikropuheen ja haltijakielen sillisalaattisekoitukselta.
Tämä ei toisaalta ollut kovin suuri ongelma, toisin kuin se, että Sync määritti jostain syystä kaikkien viestien lähettäjäksi puhelimen ”omat tiedot”-kortin. Tällöin tekstiviestin lähettäjäksi tulee joka kerta minä itse. Ongelmaksi tämä tietenkin tuli pääsääntöisesti ”vastaa”-toiminnon käyttämisen yhteydessä, sillä valittu purkitettu vastaus lähti tietenkin omaan numerooni.
Onneksi purkitetun vastauksen pystyi lähettämään myös osoitekirjan kautta. Ford on myös näppärästi miettinyt osoitekirjan käyttöä ja tajunnut, että pitkään painettaessa osoitekirjassa hypätään kirjan kerrallaan, eikä nimi kerrallaan, mikä nopeuttaa nimen hakemista. Lisäksi toimintonäppäimistä oli mahdollista hypätä vielä eri kirjainalueille.
Syncillä oli myös mahdollista soittaa syöttämällä numerot Sync-järjestelmän numeropainikkeilla, mutta allekirjoittaneelle jäi hieman mysteeriksi miten tämä on helpompaa kuin puhelimen ruudulla näpyttely; varsinkin kun numerot ovat Sync-laitteistossa peräkkäin, kuten tietokoneen näppäimistössä.
Erityiskiitosta Fordille tippuu Syncin handsfree-mikrofoneista. Syncin kautta puhutut puhelut kuuluivat selkeästi ilman suurempia häiriöitä siitäkin huolimatta, että Ford Fiesta ST ei ollut mikään kaikkein hiljaisin auto moottoritievauhdeissa ilmaistoinnin puhaltaessa.
Puhelimen ollessa yhdistettynä Synciin, on käytössä myös Fordin hätäapujärjestelmä, joka onnettomuustilanteessa soittaa automaattisesti hätänumeroon ja toimittaa myös samalla vastaanottavaan päähän auton GPS-kordinaatit. Moottorivian ilmestyessä Sync-soittaa Fordin hätäapupäivystäjälle, jonka kanssa voi keskustella jatkotoimenpideistä, esimerkiksi tilata hinausauton. Ominaisuus, joka on mielenkiintoinen, mutta toivottavasti kukaan lukijoistamme ei sitä oikeasti tule tarvitsemaan. Sync on kuitenkin mielenkiintoinen tuttavuus, mutta sitä vaivaa vielä pienet lastentaudit Android-käyttäjän näkökulmasta, jotka Ford toivottavasti korjaa tulevaisuudessa.
Uusimmat kommentit