Saimme testiin Garminin EcoRoute HD -kapulan, joka liitetään auton ODB2-diagnostiikkaporttiin. Kyseessä on Bluetoothin välityksellä auton ajotoietokoneesta tietoa lähettävä lisälaite. EcoRote HD voidaan liittää eri navigaattoreihin Garminin valikoimista, mutta Garmin tarjoaa myös Androidille oman sovelluksensa, Garmin Mechanic:n. Kyseisellä sovelluksella voi seurata suoraan, mitä autossa tapahtuu ja lisäksi tallentaa ajoreitin tapahtumat myöhempää tutkimista varten. Lisäksi reitit voi tallentaa taulukkolaskentaa varten tiedostoksi.
Paketin sisältö ei ole päätä huimaava, mutta kaikki tarpeellinen on laitettu mukaan. Itse laitteen lisäksi paketissa on käyttöohjevihkonen, pari nippusidettä ja pätkä tarraa jolla kikkulan saa kiinnitettyä autoon niin, ettei se haittaa ajoa. Joskin kiinnityksen onnistuminen on pitkälti kiinni siitä, missä auton diagnostiikkaportti on ja miten se sijoittuu paneelien taakse. Joissain tapauksissa pysyvän asennuksen onnistuminen vaatii hieman modifioimista.
Verrattuna moniin nettikauposta edullisestikin saataviin geneerisiin OBD2-kikkuloihin Garminin ratkaisu on kookas. Ratkaisua kuitenkin puoltaa se, ettei koko komeus jää törröttämään liitäntään, vaan itse laite on liitännästä muutaman sentin mittaisen piuhan päässä. Tämä helpottaa monissa autoissa asennusta, koska laitteen voi asettaa liitännästä sivuun. Tosin testin aikana esimerkiksi Seat Altea XL omasi sellaiseen paikkaan laitetun diagnostiikkaportin, ettei minkäänlainen ratkaisu mahdu suoraan porttiin ja paneeli takaisin päälle ja kiinni. Ratkaisu on irrottaa liitin kotelostaan ja jättää Garminin laitteen kanssa kojelaudan sisälle roikkumaan. Toisaalta esimerkiksi Volkswagen Transporter T5 :n kanssa EcoRoute HD asettui mukavasti ilman lisäkiinnikkeitä kojelaudan alle.
EcoRoute HD on yhteensopiva käytännössä kaikkien OBD2-standardia tukevien autojen kanssa, joskin valmistaja itse ilmoittaa lyhyen listan malleista joissa se ei toimi, tämä kannattaa ottaa huomioon laitetta hankittaessa. Vaikka Garmin lupaa EcoRoute HD:n olevan standardin mukainen laite, sillä ei onnistuttu saamaan yhteyttä Android-laitteella muihin sovelluksiin kuin Garminin omaan. Esimerkiksi suosittu Torque ei suostunut yhdistymään.
EcoRoute HD on helppo asentaa; se kiinnitetään auton liittimeen, käynnistetään virrat ja laitteen päältä painetaan ”reset”-nappia. Samaan aikaan matkapuhelimesta käynnistetään bluetooth ja itse Garmin Mechanic -sovellus. Ensimmäisellä kerralla yhteyden luominen kesti hieman pidempään ja yhteys saattoi tippua parikin kertaa, mutta sovelluksen uudelleenkäynnistäminen auttoi asiaa. Tämä tulee kuitenkin huomioida varsinkin, jos käyttää kikkulaa eri laitteilla ja eri autoissa.
Sovelluksen käynnistyessä ja yhteyden muodostuessa EcoRoute HD:n kanssa, sovellus ilmoitti kokeilluissa autoissa VAG-konsernin 2011 ja uudemmissa malleissa aina jos vikakoodeja ei löytynyt. Kokeilluissa Mercedeksen malleissa ei tätä ilmoitusta tullut. Valitettavasti testin aikana ei osunut kohdille autoa joka olisi vikakoodeja ilmoittanut, eli käynnistyessä niiden näkymistä ei päästy testaamaan. Testin aikana EcoRoute HD saatiin kokeiltua seuraavien autojen kanssa: Seat Altea XL (2011), Volkswagen Passat (2010), Volkswagen Transporter T5 (2012 ja 2010), Toyota Avensis (2009), Mercedes Sprinter (2009, 2011 ja 2013) sekä Mercedes Vito (2012). Kaikilla toiminta oli testin aikana ongelmatonta.
Garmin Mechanic -sovelluksessa käyttäjä voi valita näytettävät tiedot käyrälle ja tallentaa reitin aikana kaikki valitut tiedot. Lisäksi sovelluksessa on näyttötila, jossa näytölle voi valita laajasta valikoimasta mittarit, joita haluaa seurata. Esimerkiksi ahtopaine, öljyn lämpötila, ajonopeus ja moottorin kierrosluku voidaan saada näkymään samaan aikaan. Vaihtoehtoina on käytännössä mittarit kaikelle, mitä OBD2-standardin avulla autosta tietoa ulos saadaan. Sovellus mahdollistaa myös auton tietojen tarkemman syöttämisen ja useamman auton tietojen syöttämisen. Käytettävän auton valinta oli joskus hankalaa, koska auto ei vaihtunut, vaikka käyttäjän mielestä toisen auton valitsikin. Tästä syystä esimerkiksi pitkällä aikavälillä useamman auton kulutuslukemien seuraaminen saattaa olla epätarkkaa tai vähintäänkin hankalaa toimintaa. Sovellusta testasimme niin puhelimilla kuin tableteillakin. Sovellus itsessään ei ole erilainen tableteilla verrattuna puhelimiin. Sovelluksen käyttöliittymä ja näkymät on tehty sellaisiksi, ettei tabletin kanssa tule sellainen olo, että näyttöpinta-alaa menee turhaan paljon pelkkään tyhjään tilaan.
GarminEcoRoute HD on ehdottoman mielenkiintoinen laite insinööripornon ystäville, sillä kun saa tarvittaessa hyvinkin paljon tietoa ulos ajonaikana tallentaessa. Lisäksi mahdollisuus saada taulukkolaskentaan kelvollinen tiedosto varmasti ilahduttaa monia, mutta pidemmän päälle normaalissa ajossa ja arkiautoilussa tuli harvemmin ja harvemmin luotua yhteys tai edes otettua itse kikkulaa edes mukaan. Auton sielunelämän tarkempaan perehtymiseen se sopii sillä varauksella, ettei EcoRoute HD:n kanssa voi käyttää muuta kuin Garminin omaa sovellusta. Vaikka sitä kautta on mahdollista siirtää vaikkapa Exceliin tiedot ajoista, monille riittää perinteisempi tankkauksen yhteydessä täytettävä ajopäiväkirja. On tosin huomioitava, että jokaisen käynnistyksen jälkeen sovelluksessa täytyy erikseen painaa reitin tallennus päälle, ellei asetuksista erikseen valitse kohtaa, jossa tallennus lähtee päälle aina kun auto käynnistyy ja loppuu moottorin sammuessa.
Testin aikana eniten hyötyä sovelluksesta oli vertailtaessa eri automallien kulutusta ja käyttäytymistä samoilla reiteillä. Esimerkiksi Viton ja Transporterin väliset kulutuserot ja moottorin kuormitukset ajon aikana eri vaiheissa kertoivat paljon autojen eroista. Tästä tiedosta voi ottaa apua esimerkiksi auton valinnassa seuraavan vaihdon tullessa kohdalle. EcoRoute HD:sta tähän käyttöön innostui eräs testiä vierestä seurannut autolla paljon ajava ja noin kahden vuoden välein vaihtava henkilö. Standardilla, noin 80-100 km lenkillä on mahdollista saada eri mallien eroja hyvin esiin tuovaa data, josta on hyötyä vertailussa. EcoRoute HD:n hinta asettuu Verkkokauppa.comissa karvan alle 70 euroon.
Lue kommentit (7)
Pystuykö tuolla myös nollaamaan vikakoodit? Saako kulutuksen näyttöön meille tutut yksiköt?
Valmistajan mukaan vikakoodit voi nollata. Valitettavasti testissä ei sattunut kohdille autoa josta olisimme voineet kokeilla. Epäilemättä ensimmäinen kerta kun ei muutamaan viikkon löytynyt keneltäkään tutulta autoa joka olisi herjannut jotain.
Kulutuslukeman laite antaa sen mukaan millä asetuksilla liitetty Garmin-navigaattoritai älypuhelin on. Valitettavasti samaan aikaan testattu esituotanto-versio Garminin navigaattorista oli ns. US laite EU softalla, siten kikkula antoi kaiken muun metrisesti paitsi kulutuksen. Ei auttanut vaikka puhelin oli jo alkujaa metrisenä kun yhteys kikkulaan luotiin. Ongelmaan ei saatu valitettavasti testin aikana korjausta. Pahoittelen että unohtui täsmentää kuvakaappauksia tekstissä tältä osin.
Sen verran myös tarkennusta, että sovelluksen kieli oli testissä aina englanti, vaikka laitteen kieli olisi ollut Suomi. Sovellusta ei siis ole lokalisoitu, ainakaan meikäläisittäin. Kuvakaappauksissa käytetty kapula oli asetettu suomeksi heti käyttöönotossa.
Mielenkiintoinen laite ja hyvä artikkeli. Lyhyt video laitteen toiminnasta olisi ollut mukava, jäi hieman mietityttämään, että minkälaisella viiveellä tiedot tulivat näytölle? Esimerkiksi jos kaasun painaa pohjaan niin miten reaaliajassa tiedot näkyivät näytöllä?
ODB-väylä on suoraan yhteydessä auton ECU:un joten tiedot tulevat käytännössä "reaaliajassa" toki pientä lagia voi tulla ohjelmasta ja bt-väylästä.
Mikähän on kun omassa 2011 transporter t5:ssä ecoroute näyttää kulutuksen, kaasunasennon yms niin kuin reversenä, eli ku painat kaasun pohjaan niin kuormitus esim katoaa kokonaan? Auto muuten toimii ok?
Oliskoha tämä VW:n tapa näyttää parempia päästöjä :D
Valitettavasti en pääse kokeilemaan uudstaan, lähinnä koska enää ei ole käytössä T5 Transua. Kokeilin tuota vielä 2013 T5:lla ja silläkin tuntui toimineen ihan hyvin. Tosin silloin käytin tuota OBD-kikkulaa vain Garminin navigaattorin kaverina, eli navi EcoRouten tietojen perusteella (yritti ainakin) näytti tarkemmin kulutusta ja ehotti siten tankkauspisteitä matkalla.