Google suuntaa Androidin kanssa autoihin ja on yhdessä autovalmistajien kanssa perustanut Open Automotive Alliancen. Mukana on tällä hetkellä Googlen lisäksi NVidia, Hyundai, Honda, General Motors ja Audi. OAA lupaa, että Androidilla terästettyjä autoja saadaan vuoden 2014 loppuun mennessä.
Open Automotive Alliance (OAA) ilmoittaa tavoitteekseen saada autojen viihdekeskuksiin Androidin version, joka on erityisesti suunniteltu juuri tähän käyttöön. Ennen kuin vihreä robotti löytää tiensä osaksi autoa, tarkoituksena on tuoda Androidiin ominaisuuksia, jotka tekevät helpommaksi lisätä sovellukseen ns. “Auto-tilan”. Tarkoituksena on tuoda näin Android autoon “helposti ja saumattomasti”. Tiedotteessa esimerkiksi General Motorsin Mary Chan, President of General Motors’ Global Connected Consumer yksiköstä sanoo, että “Näemme suuria mahdollisuuksia Android-alustassa yhdessä OnStar 4G LTE -palvelun kanssa tulevissa Chevrolet, Buick, GMC and Cadillac -mallistoissamme.” Koko tiedotteen voi lukea Open Automotive Alliancen sivuilta.
Mielenkiintoinen lisäys OAA:n partnereihin oli Audi, jonka yhteistyöstä Googlen kanssa Androidin suhteen kirjoitti jo joulukuun lopullaThe Wall Street Journal. Heidän saamansa tiedon mukaan Audin oli tarkoitus julkistaa CES-messuilla Googlen ja Audin yhteistyöstä tuoda Android autojen viihdelaitteisiin. Messuilla aiheesta ei kuitenkaan puhuttu erikseeen, vaan ilmoitus tehtiin OAA:n tiedotteen muodossa. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että aiemmin Apple on ilmoittanut tuovansa iOS:n, tai siis Sirin autoihin ja samaan aikaan esimerkiksi Ford on ilmoittanut käyttävänsä autoissaan Microsoft Synciä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kolme suurinta mobiilikäyttöjärjestelmää tulevat kilpailemaan autoissakin. Tosin taskuun mahtuvien laitteiden valitseminen käyttöjärjestelmän mukaan on helpompaa. Lisäksi kaikkien auton järjestelmien odotetaan tukevan käytännössä kaikkia mobiilikäyttöjärjestelmiä ainakin perustasolla.
Kolmen kilpailijan, Apple, Google ja Microsoft, partnereiksi on lähtenyt laajalti autovalmistajia ja muutamat ovat mukana useammassakin kuin yhdessä. Esimerkiksi GM, Audi ja Honda ovat Applen Autoilevasssa Sirissä partnereina. Applen Siri tosin on tämän hetkisten tietojen muaan enemmänkin ominaisuus kuin täysiverinen iOS -viihdekeskus kojelaudassa. Samoin Fordin käyttämä SYNC on Microsoftin teknologiaa, eikä sen mukana autoon asenneta kokonaista Windows Phonea tai Windows 8:a. Siksi onkin erityisen mielenkiintoista nähdä millaisiksi ja millä aikataululla Googlen ja muiden OAA:n partnereiden markkinoille tuomat ratkaisut muovautuvat. Androidilla on kolmesta kilpailevasta järjestelmästä ehkä pisimmälle viety mobiililaitteiden ulkopuolelle ylettyvä ote, Androidia kun löytyy puhelimien ja tablettien lisäksi esimerkiksi niin pienistä viihdelaitteista kuin valokuvakehyksistäkin.
Nettisivuillaan OAA lisäksi kertoo, että tarkoituksena on parantaa Android-laitteiden integraatiota autojen järjestelmien kanssa, tuoda kehittäjille ominaisuuksia, joilla sovellusten integrointi helpottuu, sekä kehittää Androidista sellainen, että itse autosta tulee yksi Android-laite lisää. Valitettavasti tällä hetkellä sivustolta ei löydy oikein mitään konkreettista tietoa siitä mitä, miten ja milloin on tulossa saataville, mutta jäämme mielenkiinnolla odottamaan. Palaamme aiheeseen varmasti myöhemmin.
Uusimmat kommentit