X

OP-vakuutuksen asiakas, puhelin rikki? Huomioi tämä kun korjautat puhelimen!

OP-Vakuutus on hiljattain tehnyt sopimuksen puhelimien huollosta Fonumin kanssa, joka paperilla onkin todella mukava juttu kuluttajan kannalta. Ei tarvitse turhaan ottaa yhteyttä vakuutukseen, kun puhelimen Fonumin huoltoon kiikuttaessaan Fonum hoitaa käytännössä kaikki asiat vakuutusyhtiön kanssa. Tällöin ainoa asia mitä pitää tehdä on maksaa omavastuu puhelimen huollon valmistuttua.

Valitettavasti asiaan liittyy todella ikävä seikka, sillä Fonum ei käytä esimerkiksi Iphone:n kanssa virallisia osia. Tämä taas tarkoittaa sitä, että huolto joka on tehty Fonumilla merkitsee käytännössä takuiden menettämistä.

Tämän takia MobiiliBlogin Teemu Hynninen saikin tapella hetken että sai OP:n suostumaan kotivakuutusmenettelyyn virallisen Apple huollon kanssa. Valitettavasti tässä tapauksessa joudutaan kuitenkin maksamaan koko korjauksen kustanne huoltoon ensiksi itse ja tämän jälkeen anoa erotus korvausmenettelynä vakuutusyhtiöltä. Kannattaa lukea juttu kokonaisuudessaan täältä.

Jouduin itse taistelemaan asiasta rikottuani Samsung S8:n, sillä OP:n näkemys oli että puhelin tulisi viedä Fonumiin. Valitettavasti Fonumilla ei ole S8:n varaosia suoraan hyllyssä ja olisivat tilaustavaraa. Tämä taas tarkottaisi sitä että puhelin olisi poissa käytöstä jopa pari viikkoa ja mm. Samsung Dexin ja Gear 360:n testit olivat vielä kesken. Tämä ei minulle käynyt joten jouduin vääntämään OP-vakuutuksen kanssa asiasta.

Lopulta vakuutuksesta hyväksyttiin puhelimen huollattaminen Samsung Experience Storessa jossa huoltoa tuottaa MobyLife, joka hankkii osansa suoraan Samsungilta ja on myös Samsungin yksi virallisista huolloista Suomessa. Sain samassa kuulla että heillä on jouduttu hylkäämään takuuhuoltoja Samsungeille kun ne on huollatettu Fonumilla. Olisikin ollut todella mukava huomata että noin kuukauden ikäinen Samsung Galaxy S8 olisi ollut Fonumilla huollattamisen jälkeen takuuton. En myöskään ollut kovin innoissani ajatuksesta huollattaa puhelinta muualla kuin virallisessa huollossa jo vedenkestävyyden säilyttämisen vuoksi. Ainakin nyt jos vesivahinko sattuu, on Samsung edelleen vastuussa.

Kysyessäni OP-ryhmältä miten takuun menetyksen osalta toimitaan, sysää OP vastuun Fonumille joka omien sanojensa mukaan lupaa korjata puhelimen takuuhuollon osalta jos se on aikaisemmin huollatettu heillä. Tämä ei valitettavasti ole ihan yksiselitteistä, sillä mikäli esimerkiksi Fonum ostettaisiin toisen yrityksen toimesta tai Fonum menisi konkurssiin, olisi käyttäjä todella pulassa.

En henkilökohtaisesti myöskään pidä asiasta että DNA:n asiakkaana joudun huollattamaan puhelimen Elisan omistamassa huollossa, mutta se on sitten ihan oma kuvionsa se.

Suosittelemmekin pitkälti että pyritte aina huollattamaan puhelimenne valtuutetuissa huolloissa ja haette vakuutuksen korvaukset huollon maksukuittia ja korvausarviota vastaan.

Ainiin ja se hinta: Samsung S8:n etulasin ja näytön vaihto maksoi 340e, josta 150e omavastuun jälkeen jäi maksettavaksi 190e. Työ tehtiin kuitenkin nopeasti ja puhelin on nyt kuin uusi. Kiitos MobyLifelle.

Lue kommentit (4)

  • Itellä kävimoka vein galaxy s7 fonumii jossa vaihdettiin takakuori runko ja lasi puhelin tippui veteen ja simahti vein puhelimen fonumiin jossa he soittivat op:lle ja totesivat että huollon jälkeen puhelin ei ole veden kestävä. Myöhemmin huomasin että näyttö oli huonosti kiinittety alaosasta josta sain väitteen että itse revin sen. Huomenna olen yhteydessä kuluttajavirastoon saa nähdä miten käy

  • Kävin toukokuussa korjauttamassa Sony xperia z3:n ja myöhemmin huomasin, että lcd ja pää näyttö on kiinnitetty huonosti. Nousee ylöspäin ihan itsestään ja joudun painelemaan sitä alas.. En ole käynyt Fonum on pisteellä, myöskään sen jälkeen kun huijasivat minulle liittymää väärillä tiedoilla.. En halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä enää.

  • Viime maaliskuussa rikoin puhelimeni Bangkokissa. Malli on Samsung Galaxy S7. Tein vahinkoilmoituksen Fonumin liikkeessä ja matkavakuutukseni korvasi vahingon. Jäimme odottamaan osia, joiden saaminen kesti reilusti toista kuukautta. Sain puhelimeni useiden yritysten jälkeen juhannuksen aikaan korjattavaksi. Toisin kuin Fonum useassa paikassa lupaa, ainakaan Jumbon pisteellä ei korjata kuulemma muita kuin Applen puhelimia tunnissa. Näyttö on toistaiseksi toiminut hyvin, kiinnitys on pitänyt ja istuvuuskin on hyvä. Takalasi oli puutteellisesti kiinnitetty ja irvisti niin paljon, että yläkulman väliin sai mahtumaan kynnen. Harmikseni tähän lasiin tuli myös särö seuraavana päivänä, jolloin tietysti Fonum pesi kätensä koko asennusvirheestä. Lopulta he suostuivat kuitenkin asentamaan uuden lasin puoleen hintaan, hyvittäen näin asennuksesta aiheutuneet kulut. Tämäkin lasi sai ensimmäisen särön seuraavana päivänä. Tilasin äskettäin käytetyn alkuperäisen takalasin ja vaihdoin sen itse. Tämä Fonumin asentama toinenkin takalasi oil huonosti kiinni. liimanauha ei seurannut lasin reunoja ja oli yläkulmasta jopa hieman kaksinkerroin. Myös liimapinnassa oli pölyä, jota ei pitäisi olla, jos se olisi kunnolla kiinnittynyt ja lasi istuisi hyvin. S7 mallin kameran suojalinssi on erillinen osa joka pitäisi liimata takalasiin kiinni. tätä ei oltu tehty lainkaan. Alunperin vesitiiviissä puhelimessa oli siis huonosti liimatun takalasin lisäksi täysin liimaamaton ja tiivistämätön sauma kameran ympärillä. Sen lisäksi että käytetään tarvikeosia, asennusjälki on täysin tuurista kiinni. Myöskään lupaukset nopeista korjausajoista eivät pidä paikkansa ja osien toimitusajat tuskin ovat ainakaan pidempiä muilla toimittajilla tai huoltoliikkeillä. OP:n vakuutuksia en aio vaihtaa muualle, mutta mahdollista seuraavaa vahingoittunutta puhelintani en vie Fonumille vaan valtuutettuun merkkihuoltoon joka käyttää alkuperäisiä osia.

  • Vein Fonumiin Samsungini josta näyttö rikkoontui. Fonum kertoi, että puhelin korjataan, mutta osia ei ole ja tilaavat. Tyhmänä en ensi ymmärtänyt kysyä kauanko tämä kestää, odotin viikon kunnes ei tullut viestiä ja soitin Fonumille. Sieltä kerrottiin, että varaosa (näyttö) saattaa kestää parikin viikkoa koska on inventaariaika (?). Soitin OPlle ja sanoin että tarvitsen puhelimen nopeasti ja OP lupasi että puhelin korvataan miinus omavastuu. Rahoja ei kuulunut viikkoon, kysyin uudelleen ja OP vastasi että Fonum maksaa tilille rahat, ei OP. Nyt on kulunut reilu kuukausi, eikä rahoja ole vieläkään tullut. OP menettää tässä yhden vakuutusasiakkaan heippa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit