DJI Mavic Air tuo ulkonäöllisesti hyvin vahvasti mieleen risteytymän DJI Sparkin ja Mavic PRO:n välillä. Laite yhdistääkin Sparkin värikään leikkisän muovirungon Mavic Pro:n kokoontaittuvaan ja virtaviivaiseen muotoiluun ja kyvykkäämpään kameraan. Lopputuloksena onkin DJI:n sanojen mukaan pienin ja taskuun menevin kolmiakselisella gimbalilla varustettu 4K –videodrone.
Painoa uutudella akun kanssa on vain 430 grammaa joka on ominaisuudet huomioon ottaen todella hieno saavutus. Painosta huolimatta akku ei ole luuska vaan lentoaika optimitilanteessa on 21 minuuttia. Dronen kameran toimii 1/2.3” CMOS kenno ja DJIn mukaan 24mm F2.8 vastaava linssi. Kamera kykenee ottamaan 12 megapikselin still otoksia HDR-tuella tai ilman. Stillien lisäksi kykeeen Mavic Air ottamaan 32 megapikselin 360 asteen panoramakuvia. 4K videota tuetaaan 30 ruudun sekunttinopeudella ja 100Mbits/s bitratella. 100Mbit/s bitratella lupaa DJI kuvanlaadun olevan parasta mitä he ovat kuluttajasegmentissä tarjonneet. Mikäli tarve on nostaa ruudunpäivitysnopeutta, onnistuu tämä 1080p-tilassa 120:n asti.
Sparkista tutut Quickshots –tilat tulevat myös nyt Mavic Airiin ja mukana on kaksi uutta joista mielenkiintoisin on ”Asteroid” joka lähtee tinyplanet näkymästä näyttäen alueen jossa kuvaajan on zoomaten sisään ja lentäen kuvaajaa kohden normalisoiden näkymän hienolla efektillä. Tästä varmasti tubettajat ja vloggaajat saavat iloa huomattavasti irti
DJI on lisännyt Mavic Airiin myös sisäistä tallennustilaa 8 gigatavua joten SD-kortin unohtuminen ei jatkossa aiheuta kuvaussession peruuntumista. Edellisten Dronejen MicroUSB-liitin on saanut vihdoin siirtyä modernimman USB C-tyypin tieltä.
DJI on myös päivittänyt älykkäitä lentotilojaan ja dronen turvallisuusominaisuuksia ja nyt Mavicin entisten kopterin tila-avaruuden tunnistamiseen käytettyjen etu- ja pohja-kameroiden lisäksi takakamerat, joten dronea ei pysty peruuttamaan edes vahingossa puuhun kun ottaa tiukkoja otoksia.
Mavic Air tukee myös Sparkista tuttuna eleohjauksia, mutta kykenee reagoimaan niihin kauempaa ja varmemmin, lisäksi uutena eleohjauksena on kopterin etäisyyden säätö kahdella kädellä lennättäjän kohdasta. Varmaa toimintaetäisyyttä eleohjaukselle luvataan nyt 6m ohjaajasta.
Mavic Airin uudet antennit lupaavat ainakin yhdysvaltain lähetystehoilla 4KM häiriötöntä videolinkkiä ja kopterin luvataan toimivan myös tarvittaessa 5000 metrin lähtökorkeuksissa (mikäli tarve tulee nostaa Mavic ilmaan esimerkiksi Himalajalla).
Pienuudesta ja kopterin koosta huolimatta Mavic Air ei ole hitaudella pilattu vaan Mavic Airin luvataan kulkevan Sport tilassa 68,4 Km/h. Tämä auttaa vahvoissa ristituulissa ja tuulisessa säässä kuvaamsita sillä drone pystyy vauhdilla kopensoimaan tilanteita.
RC-ohjain on nyt myös kompaktimpi ja sen tikut saa irroitettua helppoa kuljettamista varten. Valittettavasti kutistamisen vuoksi Mavic Pro:n ohjaimen LCD-paneeli on saanut lähteä.
Hintaa Mavic Arilla on 849€ sisältäen Itse airin, akun, RC-ohjaimen, varapotkurit, potkurisuojat ja kantolaukun. Flymore Combon hinta on 1049€ sisältäen edellämainitut asioiden lisäksi toisen parin varapotkureita, kaksi akkua lisää (yhteensä kolme), adapterin jolla akuista saa tehtyä USB-varavirtalähteen ja usean akun yhtäaikaisen laturin.